Followers

Monday, August 29, 2011

Mat Sabu: Wira komunis yang tak didendang





Kedaulatan yang kian rapuh


Di saat orang lain gembira bercerita mengenai raya ,hantar ucapan raya dan sebagainya aku sedih melihat apabila kita sebagai generasi-generasi pasca kemerdekaan kian melupakan apa erti sebenar kemerdekaan dan apa yang nenek moyang kita telah korbankan untuk mendapat kemerdekaan tanah air tercinta kita. Genap 31 Ogos 2011, cukuplah usianya mencecah 54 tahun dan Setelah sekian lama,kemerdekaan yang ditagih akhirnya berada di genggaman. Tarikh keramat 31 Ogos 1957 menjadi saksi kepada seluruh rakyat Tanah Melayu ketika itu bahawasanya penat jerih dan setiap titik darah yang menitis bukan satu pekerjaan yang sia-sia. Roh-roh pejuang yang melayang ketika berjuang untuk kemerdekaan ini akhirnya boleh bersemadi dengan tenang.

Sedih aku bila Mat Sabu si pelopor al juburi mengeluarkan kata-kata nista dan biadap kepada anggota-anggota Balai Polis Bukit Kepong yang telah terkorban dengan mengangkat mat indera dan 200 ahli PKM yang lain sebagai Hero sebenar pada malam tersebut. Mat Sabu sendiri pon takde pada malam tersebut,berani dia kata macam tu. Untuk pengetahuan pembaca, mat indera adalah komunis yang bertanggungjawab dalam mengetuai serangan berdarah tersebut. Serangan itu yang bermula sekitar jam 5.00pagi dan bertarikh 23 Februari 1950 dan dalam kejadian tersebut para anggota polis berjuang habis habisan sehingga seorang demi seorang gugur menyembah bumi. Dua orang isteri anggota polis marin yang terkorban juga turut sama mengangkat senjata apabila mendapati mereka terus bertempur bersama anggota-anggota lain sehingga kehabisan peluru.

Mat Indera

Balai Polis Bukit Kepong yang diketuai oleh Sarjan Jamil Mohd Shah dan dianggotai oleh platun campuran 15 anggota polis Tugas Am dan 3 Anggota Konstabel Polis Marin dan 4 anggota Polis Tambahan menjadikan kekuatan penuh seramai 22 orang anggota kesemuanya dan itu tidak termasuk dengan 13 belas orang isteri dan anak-anak anggota yang tinggal di berek kelamin di sebelah belakang Balai. Waima dengan kekuatan yang sedikit ini jika nak dibandingkan dengan kekuatan komunis yang menyerang mereka, sudah tentu mereka akan kalah tetapi mereka tidak berganjak malah berjuang sehingga titisan darah yang terakhir dan ada diantara mereka yang dicampak ke dalam api dan dibakar hidup-hidup.








Di sini aku senaraikan beberapa anggota dan ahli keluarga anggota yang terselamat :-

Anggota Polis

1. Konstabel 10533 Othman Yusoff (meninggal);

2. Konstabel Marin 37 Abu Bakar Daud (meninggal);

3. Konstabel Tambahan 3472 Ahmad Khalid (meninggal);

4. Konstabel 7645 Yusoff Rono (78 tahun pada tahun 2000, meninggal dunia pada tahun 2005)

Ahli keluarga anggota

1. Mariam Ibrahim - balu Konstabel Muhamad Jaafar

2. Zainun Muhamad - anak perempuan Konstabel Muhamad Jaafar

3. Abu Samah Muhammad - anak lelaki Konstabel Muhamad Jaafar

4. Zaleha - anak perempuan Konstabel Muhamad Jaafar

5. Jamilah - anak perempuan Konstabel Marin Abu Bakar Daud

6. Hussain - anak lelaki Konstabel Marin Abu Bakar Daud

7. Fatimah Abdul Manan @ Timah Lawa - isteri Konstabel Hassan Osman

8. Pon Khalid - isteri Konstabel Marin Awang Ali

9. Fatimah Tuani - isteri Konstabel Hamzah Ahmad

10. Edmund Ross Williams Hunt - orang asli bertugas sebagai pemandu arah

Mereka yang gugur : -

Anggota Polis

1. Sarjan 2493 Jamil Mohd Shah (KPB Bukit Kepong)

2. Koperal 7068 Mohd Yassin Haji Wahab (T/KPB Bukit Kepong)

3. Lans Koperal 7168 Jidin Omar

4. Konstabel 9136 Hassan Osman

5. Konstabel 3933 Hamzah Ahmad

6. Konstabel 8600 Jaafar Hassan

7. Konstabel 7493 Muhamad Jaafar

8. Konstabel 5674 Abu Mohd Ali

9. Konstabel 7862 Abu Kadir Jusoh

10. Konstabel Marin 60 Ibrahim Adam

11. Konstabel Marin 68 Awang Ali

12. Konstabel Marin 181 Basiron Adam

13. Konstabel Tambahan 3475 Mohd Top Lazim

14. Konstabel Tambahan 3795 Jaafar Arshad

Polis Bantuan

1. Ins. Kudarina Naknok

2. AP 2130 Samad Yatim

3. AP Mahmood Saat

4. AP 1925 Ali Akop

5. AP 2127 Othman Yahya

Keluarga Anggota

1. Allahyarhammah Fatimah Yaaba - isteri kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud

2. Hassan Abu Bakar - anak lelaki kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud

3. Allahyarhammah Saadiah - isteri kepada Konstabel Abu Mohd Ali

4. Allahyarhammah Simah Abu - anak kepada Konstabel Abu Mohd Ali

Anggota Polis Bantuan (AP) dan Pengawal Kampung yang terkorban dalam pertempuran diluar balai polis

1. AP Redzuan Alias

2. Embong Lazim

3. Mendiang Koh Ah Cheng



Semoga Allah merahmati perjuangan mereka dan hanya Allah sahaja yang tahu siapa yang berada di pihak yang benar. UNtuk pengetahuan pembaca, objektif PKM bukan sahaja untuk menentang penjajah Inggeris tapi juga untuk mewujudkan Negara Demokratik Republik of Malaya.Berikut adalah excerpt yang diambil dari buku yang ditulis oleh Chin Peng sendiri. Tertubuhnya republic maka hilanglah Institusi Diraja Melayu dan tanpa institusi ini tiadalah YDPA.

Hasrat Chin Peng

Dengan sambutan Hari Kemerdekaan yang sudah hampir, kenyataan yang dibuat oleh Mat Sabu ini merupakan satu penghinaan yang besar bukan hanya kepada wira-wira Bukit Kepong dan waris-warisnya tetapi kepada seluruh anggota keselamatan yang telah bertungkus lumus dalam menentang Komunis dan memastikan kemerdekaan itu satu kenyataan. Diharap Mat Sabu tahu akan implikasi kenyataan yang dibuat dan aku rasa tak mustahil raya nanti Mat Sabu akan diterajang dan dipukul oleh sanak saudara nya sendiri.


Wajarkah hanya kerana kuasa dan kerusi tambahan di PRU13 kelak, pejuang-pejuang kemerdekaan kita dihina? Dikata demikian rupa seolah-olah mereka lah petualang yang sebenar? Dikatanya mereka ini adalah askar British, berjuang untuk British dan bukan untuk tanah air yang tercinta. Dikatanya juga komunis ini berjuang untuk Negara menghalau askar british dan kononnya untuk kemerdekaan Negara tapi bagaimana pula 14 hari yang tersedia selepas Jepun Menyerah kalah? Adakah perbuatan mengganas sedemikian rupa merupakan perjuangan menuntut kemerdekaan? Adakah dengan membunuh,merogol dan menggantung rakyat Negara sendiri satu cara memperjuangkan kemerdekaan? Mereka kata sejarah Malaysia telah diubah dan direka oleh UMNO. Adakah kenyataan dari veteran perang juga satu usaha UMNO dalam menipu rakyat? Yang aku pasti sejarah pasti berulang disebabkan mereka ini yang tidak mengerti apa itu kemerdekaan dan tidak mengenal siapa pejuang yang sebenar. Hanya dengan satu ceramah pembohongan sebegini,rakyat generasi kini mudah tertipu. Malu. Ingat Mat Sabu, masa peristiwa bersejarah ini engkau masih budak hingusan. Sekarang pon engkau jangan cakap tentang perjuangan kalau setakat duduk rumah goncang batang sendiri. Ingat, kalau terjadi apa-apa terhadap Negara tercinta ini, aku orang yang pertama yang akan lenyapkan engkau dari muka bumi. Tanah bertuah ini tidak memerlukan orang macam engkau.

Untuk waris-waris Wira Bukit Kepong,selamat hari raya aku ucapkan. Moga-moga roh-roh mereka yang terkorban ditempatkan di sisi orang –orang yang beriman. Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 54. Sama-sama kita kekalkan keamanan yang kita kecapi dan kepada anggota ATM dan PDRM, teruskan perjuangan dan usaha anda dalam mengekalkan keamanan. Kami rakyat Malaysia menyokong dari belakang.


Friday, August 19, 2011

Small Lens. Wide Views. No Lies.



Undi Pos dan Jawatankuasa Pemilih Parlimen

19 2008H Ogos 2011

Sibuk sangat kebelakangan ni sampaikan niat nak menulis pun terbantut, tapi digunakan juga masa yang terluang untuk menulis artikel baru walaupun kualitinya tidaklah sehebat artikel di dalam Reader’s Digest dan blog-blog otai yang lain. Semenjak dua menjak ni Negara kita sibuk dikecohkan dengan berita kristianisasi orang-orang Islam di Malaysia dan daripada respons yang telah diberikan oleh pihak JAWI, ternyata selama ini mereka hanya tidur. Kalau sebelum ini, aduan yang dibuat kepada mereka dibuat endah tak endah dan Nampak seperti tiada usaha yang dibuat untuk menyelesaikan kes terbabit tapi selepas kes seperti guru tuisyen menyebarkan dakyah kristian di Klang Lama didedahkan oleh para blogger, barulah semuanya kelam kabut,menggelabah tak tentu pasal, barulah Nampak ada tindakan, siasatan, press conference dan apa jadah lagi ntah. Memalukan kerana setiap Jabatan mempunyai biro aduan tersendiri tapi kalau dilihat trend yang sedang berlaku lebih baik hapuskan sahaja biro tersebut, lebih baik lantik blogger sahaja menjadi wakil mereka. Senang. Kos pun dapat jimat.

BUKT I BLOGGER JADI TEMPAT ADUAN

Semalam lepas sahur,portal berita harian ada menyiarkan kenyataan Rasmi oleh Panglima ATM sendiri iaitu Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berikutan undi pos yang sepertimana hangat diperkatakan oleh pihak pembangkang telah dimanipulasi. Tuduhan tersebut dihangatkan lagi dengan pengakuan empat orang bekas anggota ATM yang mengatakan mereka telah dimanipulasi melalui undi pos sepanjang perkhidmatan mereka. Empat orang anggota tersebut adalah Mejar(B) Risman Mastor, Kamarulzaman Ibrahim, Mohd Nasir Ahmad dan Mohd Kamil Omar (ex-PASKAU). Tambah Jeneral Tan Sri Zulkifeli lagi, Angkatan Tentera Malaysia tidak akan melaksanakan perkara-perkara yang boleh mencemarkan kredibiliti ATM itu sendiri dan tidak pernah menghalang kebebasan anggota-anggota mereka dalam membuang undi. ATM akan berkhidmat dengan Government of the Day dan taat setia ATM kepada Yang Di-Pertuan Agong adalah bersifat TOTAL. Ada juga aku terbaca di wall seorang bekas komando yang juga merupakan bekas penguatkuasa undang-undang, mengatakan sepanjang beliau menjadi adjutant, beliau tidak pernah membuka kertas undi anggota dan menukar pangkahan di setiap kertas undi dan aku rasa tuduhan oleh empat orang bekas anggota tersebut tidak berasas. Kalau berani sangat kenapa tak menyuarakan perkara ini sewaktu perkhidmatan? Baru menunjukkan diri sendiri tu ada pendirian walaupun berdepan risiko akan kena hempuk dengan pegawai. Kalau salah kata salah, kalau betul kata betul, baru HEBAT.

BERANI TAPI PENGECUT






Komen yang diberikan


KLIK UNTUK LEBIH JELAS LAGI

Satu lagi isu yang menjadi buah mulut adalah apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri , Datuk Seri Nazri Aziz dalam satu sidang media mengumumkan satu Jawatankuasa Pemilih Pilihanraya akan ditubuhkan bagi mengukuhkan lagi peraturan pilihanraya kerana kerajaan juga bersama-sama rakyat dalam mengkehendakkan pilihan raya yang bersih dan juga untuk membincangkan perkara-perkara yang dibangkitkan berkaitan dengan undang-undang pilihanraya sekarang. Walau bagaimanapun ianya tidak bermakna pilihanraya sekarang tidak bersih tetapi kerajaan sentiasa inginkan transformasi agar sesuatu perkara yang baik itu menjadi lebih baik. Jawatankuasa Pemilih ini akan dianggotai oleh 9 orang ahli Parlimen, iaitu 5 orang dari Barisan Nasional, 3 orang dari pembangkang dan seorang lagi daripada wakil Bebas. Datuk Seri Nazri Aziz menambah lagi, kerangka Jawatankuasa ini akan dibincangkan dengan EC dan ianya akan dibentangkan dalam satu memorandum. Usul ini akan dibentangkan di Parlimen sejurus selepas memorandum tersebut diluluskan. Jawatankuasa ini juga akan diketuai oleh seorang menteri cabinet, walau bagaimanapun keputusan ini telah menimbulkan perasaan kurang senang oleh beberapa pemimpin pembangkang.

Antaranya adalah Lim Kit Siang yang melalui blog beliau baru-baru ini,menyatakan keinginan beliau untuk melihat wakil dari pembangkang mengetuai Jawatankuasa Pemilih tersebut seperti mana apa yang disebutkan di dalam blog beliau, ‘To prove good faith,we request the prime minister to incorporate the following demands (that) the head of the Parliamentary Committee should be from the opposition’ . Dan seperti biasa, di sebalik permintaan ini ada niat yang terselindung dan aku berharap supaya Perdana Menteri kita tak akan tunduk dengan permintaan ini, bukan apa, kita boleh tengok apa yang dah jadi dengan negeri-negeri yang dikawal PR, asal bersidang dalam Dewan DUN je bergaduh, speaker masing-masing halau dan kalau macam tu yang terjadi dengan PSC,susah lah nak dapat kata putus. Asyik nak menangkan pihak dieorg aje. Sebab apa tuntutan sebegitu dibuat aku akan ulas lebih lanjut kemudian tapi aku rasa untuk pastikan tuntutan-tuntutan yang diguna pakai sebagai alasan Bersih 2.0 akan dilaksanakan.Waima,aku rasa jalan yang terbaik adalah untuk melantik seorang yang bersifat apolitical bagi mempengerusikan Jawatankuasa Pemilih tersebut supaya tidak ada tuduhan yang mengatakan keputusan perbincangan yang diberikan adalah tidak adil.

p/s- Tun Mahathir menyokong penuh Jawatankuasa Pemilih ni, Tun juga ada bagitau time dia memerintah ada cubaan pembangkang untuk menipu dengan memindahkan lebih 50 nama pengundi berasal dari tempat lain ke satu alamat rumah yang sama. Pihak yang berkenaan patut siasat kenyataan Tun, jangan jadi macam JAWI. Asyik TIDUR. Dah kena sepak baru sedar. BODOH.

Sunday, August 14, 2011

Bacaan Al Quran dan Spekaa.


Isu Bacaan Al Quran sebelum Azan



14 0119H Ogos 2011

Alasan-alasan Ustaz MAZA berikutan pendirian beliau:

1. Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi Nabi Muhammad SAW. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

2. Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan muslim dan lain-lain.

3. Ramai orang bukan muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.

4. Sebenarnya, Nabi Muhammad SAW sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nab, kata Abu Sa'id al-Khudri: “Ketika Nabi beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi berada di tempat ibadah baginda.

Sememangnya, aku bersetuju dengan kenyataan beliau tetapi tidak semua dan janganlah kata bila aku tak setuju nanti ada yang keluar statement menuduh aku kafir dan sebagainya. Aku ambil pengalaman aku dahulu ketika aku masih bersekolah di Penang Free School, Asrama aku memang dekat dengan Masjid Negeri dan sememangnya setiap pagi aku akan dengar bacaan ayat suci Al Quran sebelum azan subuh dan ikhlas bercakap dengar sahaja bacaan tersebut aku dah tau azan subuh dah dekat dan selalunya masa yang diambil untuk memasang kaset bacaan tersebut tidak lama, yakni mengukuhkan lagi bukti bahawa qariah masjid memang tidak berniat untuk menganggu ketenteraman orang awam, Lagipun ianya merupakan bacaan ayat suci al quran dan bukannya lagu rock metal, mustahil akan menimbulkan rasa tidak tenteram bukan? Sebenarnya, ramai orang bukan Islam di Malaysia yang tidak mengenal Islam walaupun dah lama dah berkawan dengan orang Islam, ada yang ingat bacaan selepas azan itu merupakan cara kita sembahyang dan aku pernah dengar guru tuisyen aku dengar hati riang ria dan gembira melaungkan azan dalam nada mengejek dan sebagainya dan perbuatan ini disambut oleh gelak ketawa rakan-rakan non muslim aku yang lain. Apa yang aku buat terhadap guru tuisyen aku selepas insiden tersebut biarlah menjadi kenangan aku seorang.

Hujah mengatakan bahawa bacaan ayat suci al quran menggunakan pembesar suara akan menganggu Jemaah yang sedang beriktikaf adalah tidak masuk akal kerana kalau tak salah aku pembesar suara tu boleh di adjust mode sama ada :

i) Mode dalam dan luar( dimana Jemaah di dalam dan di luar masjid pon dengar)

ii) Mode dalam (dimana Jemaah di dalam sahaja dengar)

iii) Mode Luar ( dimana Jemaah di luar sahaja dengar)

Aku pernah mengalaminya dimana sebelum aku masuk ruang solat aku boleh mendengar bacaan ayat suci al quran yang dimainkan tapi bila aku masuk dalam ruang solat tiada lagi bacaan ayat suci al quran dan aku tahu ianya masih dimainkan tapi tak taulah kalau ada qariah masjid yang tak sedar adanya teknologi sebegini. Lagipun, waktu subuh keadaan di sekitar masjid adalah lengang, sunyi sepi tanpa sebarang aktiviti oleh itu bacaan ayat al quran hanyalah sebagai satu langkah untuk mengimarahkan masjid atau surau berkenaan dan aku tak nampak kat mana yang salahnya dan menurut Majlis Fatwa Kebangsaan juga, keputusan yang dikeluarkan oleh JHEAIPP ini akan memecah belahkan perpaduan umat Islam di Negara kita. Lepas ni,konfem, Majlis Fatwa Kebangsaan akan dicop sebagai EJEN UMNO.

Menurut Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Prof Datuk Dr Abd Shukor Husin, berkata, larangan itu tidak perlu diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri sebaliknya mengikut budi bicara dan disesuaikan dengan keadaan sesuatu tempat. Beliau berkata, Jawatankuasa Fatwa Negeri seharusnya mengadakan perbincangan dulu bersama mufti di negeri lain melalui Majlis Agama Islam kerana larangan itu dibimbangi akan menjadi asas hukum kepada larangan sama di negeri lain.

Katanya, pertemuan dengan masyarakat setempat perlu diadakan bagi memperoleh kata sepakat sama ada mereka bersetuju jika dilaksanakan larangan itu atau tidak. “Sepatutnya tak payah keluarkan fatwa dulu, fatwa itu harus berhemah dan berhikmah, kena kaji sama ada tempat itu memerlukan larangan atau tidak, kerana bila sudah difatwakan ia akan menjadi isu yang boleh menjadi punca masyarakat Islam tidak bersatu.

Contohnya satu kes masjid berdekatan dengan hospital, bila nak masuk waktu solat, imam baca al-Quran sehingga mengganggu pesakit, jadi mereka jumpa dengan mufti dan larangan itu boleh dipertimbangkan mengikut kawasan,” katanya

Apa yang aku takut dengan pendirian Dr Maza ini adalah ianya akan memberi peluang kepada orang bukan Islam untuk menolak azan kelak. Yalah, Dr Maza kata tak nak ganggu ketenteraman, ganggu tidur, dan ganggu segala ganggu ketenteraman orang bukan Islam yang lain. Lagipun Dr Maza kata, sedangkan jamaah yang mengangkat suara bacaan pon ditegur Nabi Muhammad S.A.W inikan pula azan yang menggunakan pembesar suara walhal pada satu ketika dahulu azan tidak pernah didengarkan melalui pembesar suara hanya menggunakan kelunakan dan kesampaian dan kebolehan anak tekak masing-masing.

Aku takut selepas ini azan pulak diperlahankan dan makin lama langsung tidak kedengaran disebabkan kerana tak nak mengganggu ketenteraman orang lain yang sedang nyenyak tidur, bersenggama dan sebagainya dan takut-takut akan ada orang yang akan beri alasan bahawa jika azan dimainkan di pembesar suara akan mengundang perbuatan tidak elok seperti azan diejek-ejek dan sebagainya. Masih ingat lagi peristiwa di mana Teresa Kok dan 12 orang yang lain membuat petisyen supaya azan di masjid dan surau di perlahankan dengan menggunakan alasan mengganggu ketenteraman bukan muslim yang lain? Nampaknya impian Teresa Kok kelak akan menjadi kenyataan.

Aku mungkin betul dan aku mungkin silap dan aku sedar aku tidak setaraf dan selayak Dr MAZA untuk mengupas isu ini tapi inilah apa yang aku rasa dan tergerak hati aku untuk berkongsi dengan rakan-rakan yang lain supaya rakan-rakan lain faham dan sedar apa yang sedang berlaku baik di Malaysia mahupun di Pulau Pinang. Bagi aku, semua ini hanyalah permulaan bagi satu grand master plan yang ingin menggugat kesucian agama Islam dan aku percaya akan ada lagi yang lebih hebat akan menyusul semuanya hanya menunggu masa. Aku percaya ada pihak yang akan kata UMNO lah yang punca segala masalah murtad, tak cukup Islam dan sebagainya tapi sekarang ini kita bukan nak kata pihak mana salah tapi inilah masa untuk kita mengubah apa yang tak diubah, kalau dulu kononnya PAS tidak dapat sokongan UMNO berikutan isu Murtad, sekarang apa salahnya kalau UMNO dan PAS sama-sama perjuangkan isu murtad ini di Parlimen? At the end of the day,masing-masing akan dapat political mileage yang dikehendakkan di samping berjaya menegakkan syiar Islam. Mungkin kenyataan aku ni hanya boleh dipakai pada waktu ketika sebelum PAS bersekongkol dengan DAP,yelah, sebabnya PAS pun kena pikir jugak perasaan member-member dalam Pakatan Rakyat. Kita sendiri boleh tengok kepada pendirian Pas dalam-dalam isu-isu yang lain seperti isu disko di Kedah. Dan setelah berpuluh tahun lamanya bacaan al quran sebelum subuh di lakukan menggunakan pembesar suara mengapa baru sekarang ianya dipersoalkan?

p/s- rumah-rumah di kawasan Bandar semuanya rapat dan ada juga masjid yang dibina betul-betul di belakang rumah…kalau terus azan waktu subuh mau melompat dari katil orang-orang bukan muslim dengar…yelah mau pulak tiba-tiba ditukarnye setting mike high pitch hari tuuu…tak ke nayoooo….dan ini juga boleh dijadikan alasan untuk azan diperlahankan…dan aku tak terkejut kalau Dr Maza pon sokong nanti…..

Friday, August 12, 2011

Sitt Al Wuzara Bukan Arlene Tan. Permohonan Maaf dari Gaysec dan kami para blogger





assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

kami mengaku informasi yg kami terima dari pelbagai sumber (anonymous) ini tidak disemak terlebih dahulu dimana akhirnya informasi tersebut telah membawa kepada rujukan yg salah terhadap mangsa (Arlen Tan) dan bukan target kami yg sebenarnya.

Dikesempatan ini kami ingin memohon maaf kepada Arlen Tan dan pihak2 penyokong beliau. Kami amat berasa kesal atas apa yang berlaku. Namun begitu kami amat berharap agar Arlene boleh mendapatkan kaunseling dari Jabatan Agama Islam mengenai kekeliruan agama yg dihadapinya.

Berkenaan dgn ops3 ini pula..kami tidak akan melepaskannya(release) secara umum. Dimana ianya tidak bersifat peribadi pada individu2 tertentu, tetapi lebih menjurus kepada pertubuhan sesebuah organisasi dan pergerakan tertentu. Apakah ada kena mengena dgn isu2 yg berbaur keagamaan pada masa kini? Jangan beri kami jawapan anda..simpan dan jgn berikan sebarang spekulasi sendiri. Biarkan pihak berkuasa menjalankan tugas mereka.

Dengan penuh rasa rendah diri sekali lagi kami memohon maaf pada Arlene Tan atas bala yg diterima olehnya berpunca dari kecuaian kami.

Terima kasih kepada Fanpage Pendedahan Ekslusif Siapa Sebenarnya Sitt Al Wuzara yg mana kami boleh sifatkan mereka mengenali siapa sitt yg sebenarnya?

kerja kami boleh menjadi semakin mudah namun bagi mengelakan berlakunya lagi sebarang kesilapan, kami memerlukan masa yg panjang.

Kami akan cuba menebus kesalahan dan kecuaian kami dengan melakukan beberapa #Operasi demi untuk menentang laman sesawang yang menghina agama islam sepanjang bulan puasa ini. Insyallah.

Satu perkara yang kami perlu ingatkan kepada pihak umum adalah, kami lakukan ini semua bukan kerana kami mahukan `populariti` ataupun untuk mendapatkan `duit`. Jika kami lakukan untuk mendapatkan populariti, dah lama kami menyebarkan perkara ini kepada pihak yang mampu membuatkan kami jadi lebih `popular` atau `dikenali`, dan jika kami mahukan duit, mungkin sudah lama kami jual segala informasi, pangkalan data(database) yang kami miliki selama ini kepada pihak yang tidak bertanggungjawap untuk mendapatkan duit dan kekayaan, jika anda berfikir kami sedemikian, bermakna anda salah, kami tidak mengejar populariti dan duit, kami hidup dan wujud di dunia siber ini hanyalah untuk semata-mata menegakkan tahap keselamatan sesuatu laman sesawang atau sistem di malaysia ini. Jika anda tidak boleh terima dengan apa yang kami lakukan, anda boleh menyuarakan kata-kata anda pada kami. Insyallah kami akan cuba fikirkan.

Sekali lagi, maaf daripada kami kepada peminat gaysec, pihak umum dan terutama sekali Arlene Tan, kami manusia biasa, semua orang mesti akan melakukan kesilapan :).

-------------------

Saya dengan ini mengecam tindakan GaySec kerana membuat kesilapan yang terlampau dimana GaySac telah menyebarkan maklumat palsu dan tuduhan Sitt Al Wuzara @ Erlene tidak TEPAT!


Tindakan GaySac tersebut telah menyebabkan memberi impak yang sangat negetif sehingga maruah Erlene tercalar beliau dimaki, dicaci, diancam dan diugut BUNUH! kerana berpunca dari kecuaian GaySec!


POHON SEBARKAN

~dipetik dari Jinggo World

WAKDANIAL- Aku dengan ini memohon maaf di atas kesilapan kerana telah memburukkan Arlene Tan secara tidak sengaja hasil daripada informasi yang aku dapat daripada Gaysec. Aku dengan ini menyusun sepuluh jari memohon ampun dari hujung rambut sampai hujung kaki. Maaf, hanya artikel ini dapat disediakan sebab tengah rushing.


Sunday, August 7, 2011

Freedom of Expression

Kasik Taruk!!!!!!!!!!!!!

08 0710H Ogos 2011

Aku ingat lepas subuh aku nak tidur je tapi lepas baca pendedahan di internet tentang seorang minah kurang ajar nih, terus aku tak jadi tidur. Berbulu der bila baca posting-posting di blog minah tu, macam-macam perkataan dia pakai untuk kutuk Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW, siap ada ilustrasi lagi, gambar BABI atas Kaabah dan macam-macam lagilah perkara-perkara yang tak sepatutnya ditulis. Sebagai seorang yang berbinti sudah pasti ada yang tidak kena dengan minah ni, masakan dia sanggup berbuat demikian. Kalau dulu, dia buat post tanpa dikenali tetapi kali ini, lain pula ceritanya, group hacking terkenal GaySec telah berjaya membongkar identity sebenar minah ini yang sentiasa mencetus penghinaan keji terhadap Islam sejak berbulan-bulan lalu.Aku rasa minah ni tak percaya yang identity dia akan berjaya dikantoikan. Well, minah. U got served!


Blog Minah ni >>>>


Nah, sikit preview blog dia >>



Klik untuk zoom



Mesti ramai yang nak tahu siapa kah sebenarnya minah yang berselindung di sebalik nama Hajjah Sitt Al-Wuzara. Dia adalah seorang:-


i. Perempuan

ii. Berumur 26 tahun

iii. Nama sebenar – Nor Arlene Tan binti Khalid

iv. Bukan melayu, bukan cina dan bukan juga India

v. Campuran cina + melayu( macam nescafe 2 in 1)

Juga aktif sangat-sangat di:-

i. Malaysian Apostate FB grup

ii. Unscientific Malaysia( grup yang menyokong apostate and atheist movement)

iii. Salah seorang ahli Malaysian Atheist,Freethinker, Agnostic and Their Friends

iv. Salah seorang ahli fiendlyatheist.com







Pendedahan yang menyakitkan hati ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa freedom of expression have its limit dan di atas sebab itulah kerajaan Barisan Nasional mewujudkan SKMM. Untuk menyebut bahawa itu adalah hak dia untuk menulis adalah salah sama sekali dan jangan terkejut kalau ada individu yang menamatkan riwayat minah ini di atas haknya sebagai seorang Islam. Malaysia tak pernah menidakkan hak setiap rakyatnya selagi hak itu tidak mendatangkan kesan yang buruk terhadap masyarakat di sekeliling dan juga Negara kita. Pernah ke kerajaan saman penunggang motosikal atau pun driver yang berenti tepi highway hanya semata-mata tak tahan nak terkencing. Itu Pon hak jugak. Waima, yang mengecewakan adalah Setiap hari ada saja anasir-anasir dari dalam dan luar Negara yang akan buat kucar- kacir di Malaysia, sekaligus sepatutnya menyedarkan kita dari segi konteks antara Negara-negara yang majority penduduk Islam di dunia,kita dipandang tinggi dan juga mempunyai peranan yang penting dalam memulihkan ngara-negara Islam lain yang tengah berperang dan sebagainya dan ketidaksenangan pihak anti Islam melihat peranan Malaysia ini maka terjadilah perkara sebegini.

Sekali lagi menunjukkan bahawa Kerajaan Barisan Nasional berjaya mengangkat Negara kita sebagai salah satu Negara Berpenduduk Majoriti Islam pada aras yang tinggi yang cukup untuk membutakan Negara kita digeruni lawan dan disegani kawan. Kenyataan bahawa Islam telah ditinggalkan sepanjang pemerintahan BN adalah sama sekali tidak tepat dan ini dapat dilihat dengan kewujudan banyak bukti di sekeliling kita dan sememangnya kuantiti masjid yang banyak bukan penentu aras tahap keislaman itu tetapi cukup membuktikan bahawa Kerajaan BN ingin menyediakan kemudahan untuk orang Islam di Negara kita dalam menunaikan sembahyang fardhu dan sebagainya dalam keadaan yang selesa.

Bayangkan sekiranya kerajaan mempraktiskan freedom of expression yang diperjuangkan diatas nama HAK itu sendiri, akan terjadi perkara lebih teruk dan adakah kita sebagai umat Islam di Malaysia cukup rendah maruahnya sehinggakan sanggup membiarkan kesucian agama Islam dihina terang-terangan diatas nama HAK?

Aku tertunggu untuk melihat jawapan daripada Menteri KDN, Harakah, Malaysiakini, PAS, aktivis suaram lagi-lagi Kua Kia Soong yang menuduh askar melayu menembak sekeluarga cina sesuka hati pada 13 May dan lagi aktivis SUARAM dan lagi aktivis SUARAM, SIS, Mufti-Mufti, Ulama-Ulama PAS, erdogan PAS dan semua yang selama ini cukup mendabik dada apabila bercakap tentang HAK!

p/s= aku percaya lepas ni mesti ada peguam DAP yang akan bela dia if dia kena charge or something….lagi kepada Menteri KDN, sila tegas dan jangan biarkan dia bebas macam Namawee. U have to act!!!

Friday, August 5, 2011

Pakatan Rakyat Panas Bontot!!



Serangan bertali arus!!!!

040631 Ogos 2011

Kenyataan akhbar oleh Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia

Pertimbangan permohonan taraf warganegara Malaysia tertakluk di bawah Perlembagaan Persekutuan di bawah perkara-perkara berikut:

1. Perkara 15: Isteri kepada warganegara

2. Perkara 16: Mereka yang lahir di Malaysia sebelum tarikh kemerdekaan (sebelum 31 Ogos 1957)

3. Perkara 19: Warga Asing yang telah bermaustatin tetap di Malaysia kurang dari 12 tahun.

Sejak 9 April hingga 15 Julai, YB Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Hishamuddin Tun Hussein telah menimbangkan sebanyak 72,334 permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia dan daripada jumlah tersebut,sebanyak 29,290 permohonan telah diluluskan

Angka ini adalah merupakan sebahagian daripada KPI Menteri Dalam Negeri di mana sebanyak 219,000 permohonan telah berjaya diselesaikan termasuk 72334 permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia, 31449 permohonan penduduk tetap, 108,906 permohonan Daftar Lewat Kelahiran dan 6311 permohonan di bawah program My Daftar

Kes Mismah-

· Dakwaan bahawa beliau menjadi warganegara dalam tempoh 4 jam setelah mendapat taraf penduduk tetap (PR) adalah tidak benar

· Rekod menunjukkan bahawa beliau telah mendapat taraf Penduduk Tetap pada 17 Julai 1982

· Beliau telah diluluskan Taraf Kewarganegaraan Malaysia pada 31 Januari 2011 selaras dengan Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan selepas 29 tahun memegang taraf penduduk tetap Malaysia

Sekian, terima kasih.

Datin Jariah binti Mohd Said

Ketua Pengarah

Jabatan Pendaftaran Negara

Kementerian Dalam Negeri

Ulasan wakdanial

Pembangkang sememangnya dah panas bontot,lepas satu isu ke satu isu ditimbulkan dan alhamdullilah segala isu yang ditimbulkan kerajaan berjaya menangkis dengan jayanya. Isu yang pertama kalau kita masih ingat lagi dimulakan dengan peristiwa kuning Bersih 2.0. Untuk memudahkan lagi para pembaca aku buatkan senarai isu-isu tersebut:

1. Bersih 2.0

2. Polis Zalim

3. Lakonan Suhardi

4. PSM EO6

5. Pengundi hantu

6. Cincin USD 24 juta

7. Rempuhan Mamat Baju Kuning Triple XL

8. Isu Mbah Mismah

Ini saja yang mampu aku ingat isu-isu yang telah diwar-warkan di media massa baek di pihak alternative dan aliran semasa dan kalau masih ada yang tertinggal minta jasa baik pembaca yang budiman untuk tambah. Kalau di tengokkan pola ataupun rentetan isu-isu ini, ianya Nampak tersusun dan seperti sudah dirancang, yalah, dah buat Bersih 2.0 yang gagal tu mestilah pembangkang kena ada back up plan,kalau tak, objektif yang ingin disampaikan tak tersampai lah jawabnya. Semua sedia maklum, Bersih hanyalah retorik politik dan ianya adalah satu kegagalan besar apabila memorandum yang kononnya ingin diserahkan kepada DYMM Tuanku Mizan tidak dilaksanakan walau bagaimanapun mereka masih menidakkan perkara tersebut. Pasca peristiwa Bersih 2.0, kita disajikan pula oleh pembangkang dengan isu-isu sentiment membenci polis dan menagih simpati rakyat yang kononnya kerajaan ini lebih zalim daripada orang yahudi,Israel dan tidak cukup dengan itu pembangkang terus menagih simpati dengan lakonan Suhardi aka Hantu Jerangkung yang cukup hebat kerana berjaya mati hidup semula dan sekali lagi ramai yang termakan dengan lakonan tersebut.


Walau bagaimanapun sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Kalau sebelum ini, polis kena hentam itu,ini dan sebagainya kini tiba masa KDN pulak yang kena, kali ini berkaitan dengan isu tahanan PSM EO6 yang telah ditahan di bawah ISA kerana cuba membangkitkan semula aliran subversive (berbahaya) iaitu cubaan membangkitkan semula fahaman komunisme.Ramai generasi sekarang yang merasakan bahawa ianya adalah tuduhan yang tidak berasas yang telah dilemparkan oleh kerajaan tetapi perlu diingatkan unit perisikan Malaysia adalah antara yang terbaek dan aku berani jamin tak ada yang kaki makan rasuah kerana mereka yang terlibat adalah dari kalangan yang terbaek dan aku percaya juga generasi sekarang tak ramai yang tahu ada pasukan khas kita yang dihantar ke Vietnam semasa Amerika berperang dengan Vietnam dahulu dan tuduhan mengatakan ianya adalah penangkapan yang tidak berasas adalah tidak diterima sama sekali dek logic akal.


Isu pengundi hantu pula, pihak pembangkang membuat satu grup facebook yang memaparkan skrin nama-nama pengundi yang rata-ratanya sudah mati sebagai pengundi berdaftar di SPR. Ini juga berjaya mendapat tempat di hati masyarakat yang terperdaya dengan pembangkang, walhal ianya merupakan data system yang tidak sempat dikemaskini oleh SPR almaklumlah baru-baru ini saja rakyat sibuk buka laman web SPR. Selain itu juga, isu pengundi ramai dalam sebuah rumah kecil juga dimainkan oleh pihak pembangkang, walau bagaimanapun, isu ini berjaya ditangkas dan dijawab oleh MP Kota Belud iaitu sudah menjadi kebiasaan untuk masyarakat kampong berkongsi satu alamat rumah lebih-lebih lagi rumah tok penghulu kerana tok penghulu saja yang berpengaruh dan ‘celik’ sedikit berbanding orang kampong yang lain. Perlu diberi perhatian perkara ini lazim terjadi di zaman atok-atok aku dan korang semua kerana pada masa itu tahap pendidikan kita masih rendah.

Setelah gagal pada serangan yang ke – 6, pihak pembangkang tekad melancarkan serangan yang ke-7 iaitu melalui Cikgu of the year Malaysia, Chegu Bard. Chegu chegi ini mendakwa bahawasanya dia mendapat maklumat dan bukti yang menunjukkan pembelian cincin yang bernilai USD 24 Juta oleh Datin Seri Rosmah Mansur dan dari mimic mukanya menunjukkan dia begitu yakin sekali dengan maklumat yang dia ada dan sekali lagi PR dikecewakan apabila cincin bernilai USD 24 Juta itu bukan lah pembelian dari Datin Seri tetapi hanya dibawa masuk sebagai satu barang perhiasan pertunjukkan di sebuah private exhibition di Ibu Negara. Terkecewa lah sudah Chegu Bard apabila mendapat tahu berita tersebut, walau bagaimanapun aku percaya berita ini tidak akan dipercayai oleh segenap penyokong PR kerana ianya dihebahkan melalui akhbar tipu Utusan Melayu dan media pemohong TV3. Melalui fikiran logic, Datin Seri Rosmah sebagai First Lady tidak perlu susah-susah nak declare barang kemas tersebut sebaliknya beliau boleh sarung aja dekat jari dan berlalu begitu sahaja.Kenapa ada pihak PR masih menyangkal kenyataan ini ? Sekaligus menimbulkan tanda Tanya sama ada mereka ini masih KABUR atau BEBAL sebenarnya?

Serangan yang dibuat oleh PR seterusnya adalah serangan berani mati ataupun gerila yang telah dilakukan oleh seorang mamat baju kuning. Kali ini memang tidak ada taktikal segala bagai, mamat ini terus ‘SERANG’ Perdana Menteri kita secara membabi buta, walau disekat oleh pihak polis, mamat ini terus-terusan menyondol tanpa berputus asa tetapi disebabkan dedikasi polis-polis kita menjalankan tugas mamat ini berjaya ditangkap dan dihumban ke dalam van yang siap dengan air cond. Mengikut apa yang dijelaskan oleh mamat gerila berkenaan, dia hanya ingin menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri kita tapi kan bro, nak habaq mai, kalau aku yang berpakaian bukan kuning pon, kalau dah pi mnyondoi serupa tu memang kena tangkap la, lagi-lagi hang yang buat..hahaha..tak pakai akai…kuikuikui.. Berbalik kepada cerita asal, aku rasa mamat gerila ni nak jadi famous macam abang Bersih kita hari tu, korang semua ingat lagi tak? Mamat sasa yang berdiri tegak memegang Jalur Gemilang sambil ditembak oleh kenderaan perusuh FRU? Malang sekali kejadian sondol menyondol itu tidak dapat meng famouskan beliau si mamat baju kuning dan lebih menyedihkan mamat gerila ni ditahan dalam lokap.KuiKuiKuiKuiKui.


Isu Mbah Mismah adalah isu yang terbaru di mana PR mengatakan permohonan Mbah Mismah untuk mendapat kewargaan telah diluluskan selepas 4 jam sahaja dan telah layak untuk mengundi walhal Mbah Mismah ini sudah mendapat taraf Penduduk Tetap selama 29 tahun dan mengikut Perlembagaan, rakyat asing yang telah memegang status Penduduk Tetap lebih 15 tahun boleh dan layak untuk memohon kewarganegaraan. Isu kod negeri 71 yang kononnya kod untuk mereka yang berstatus Penduduk Tetap juga dijadikan bahan oleh PR untuk memperlekehkan SPR yang kod tersebut adalah kod bagi rakyat berstatus penduduk tetap tetapi dibenarkan mengundi. Sehubungan dengan itu, bahawa jika benar kod negeri 71 bagi pengundi berstatus penduduk tetap, bermakna beberapa pemimpin mereka termasuk Azmin(Timb Presiden PKR), Zuraidah ( Ketua Wanita PKR) dan Saifudin Nasution (Setiausaha Agung PKR) yang juga mempunyai kod negeri 71 ini menunjukkan bahawa mereka bertiga ini adalah penduduk tetap dan pengundi hantu, lebih teruk lagi mereka ini PEMIMPIN HANTU.

Serangan seterusnya yang juga serangan ke-9 aku rasa akan menyusul tidak lama lagi, jadi buat para blogger dan badan-badan kerajaan adalah dinasihatkan untuk bersedia menjawab segala tohmahan dan jangan cepat melatah. Kerajaan BN bernasib baik kerana mempunyai para blogger kerajaan yang hebat-hebat dan setia, sesungguhnya dalam era teknologi maklumat ini, surat khabar bukan lagi satu option generasi muda tetapi internet, facebook dan twitter merupakan sumber maklumat rasmi. Oleh itu, tidak salah untuk aku kata yang blogger-blogger kerajaan sama ada di bawah UMB atau tidak merupakan tulang belakang kerajaan Barisan Nasional. Bayangkan blogger-blogger ini bertukar bendera? J



Laju-Laju Perahu Laju,

Perahu Bernama Si Kapal Layar,

Jaga-Jaga Orang Melayu,

Ditelan Naga Dibelit Ular.

~wakdanial~