Followers

Friday, October 26, 2012

DANA PRU HARAM: PAKATAN RAKYAT BAKAL TUMBANG PRU 13 NANTI. @NAJIBRAZAK @CHEGUBARD @TIANCHUA











Restoran Kim Leng? Buat apa Chegubard di sini? Owh Majlis Makan Malam 'Dana PRU' rupanya. Tapi kenapa di sini? Kenapa tidak boleh satu restoran yang lebih Satu Malaysia? Mungkin kerana mereka bukan dari golongan yang mendokongnya. Mungkin ini salah satu restoran kenalan, atau lebih tepat lagi kroni, jadi sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk mengkayakan sekutu dan kroni, yelah, kalau kawan tak tolong kawan, buat apa panggil kawan bukan? 

Ini bukan yang pertama aku lihat, pernah satu ketika dahulu aku menyelinap masuk di salah satu majlis makan malam seperti ini, tapi ketika itu mereka gunakan nama si Mati, si mati yang jatuh dari Tingkat 14, katanya, nak kumpul fund. Majlis makan malam itu dibahagi meja kepada Non Muslim dan Muslim. Di atas meja Muslim terhidang air kosong, di meja Non Muslim terhidang arak. Mungkin betul,mungkin juga aku silap. Mungkin juga Azmin boleh tolong aku untuk buat penjelasan. Mereka ini modus operandinya biasa, kutip fund, sebar fitnah, guna nama si mati, guna nama kebangkitan rakyat, untuk kumpul fund. Mereka disertai oleh para cendiakawan dari pelbagai bidang termasuklah pakar ekonomi, Doktor, namun meminta sedekah atau mengumpul fund adalah cara yang terbaik yg dapat difikirkan. Dan mereka juga masih berani menjanjikan Bulan dan Bintang pada Bajet yang mereka bentangkan, Bajet Alternatif. Atau ini hanya gimik mengaburi mata rakyat yang mereka tidak mendapat 'sedekah' daripada pihak luar. 

Chegubard juga mungkin merasakan orang Melayu hanya mampu sedekah note satu angka kepada 'perjuangan' mereka dan itu tidak cukup. Chegubard juga mungkin merasakan part usaha tersebut telah dilakukan oleh Rakan Bulan mereka dan sudah tiba masanya Chegubard mencipta nama sendiri dengan mengampu rakan sepet mereka untuk berikan fund lima angka yang dikehendaki, cuma kali ini mereka tidak mati. Dan demi fund ini juga Chegubard gagal membezakan mana halal dan haram. 


ADAKAH MAKANAN DAN MINUMAN YANG DIMAKAN ITU HARAM ATAU HALAL DARI SEGI SYARAK? 

BERSIHKAH PERALATAN MEMASAK YANG DIGUNAKAN?

SEDANGKAN KOPI JUGA TERLEKAT PELEKAT HALAL. 


p/s- Halal ke duit jual buku untuk sebar fitnah sesama Islam? Hikayat Rosmah? Hikayat kepala jimbit dia.





No comments: